Kultur som strategi

Hvorfor skal vi bygge en bedriftskultur?

Tidligere har jeg skrevet en verdibasert bedriftskultur anses å være et av dagens og fremtidens konkurransefortrinn. Kultur er svært vanskelig å kopiere, nettopp fordi den bygges på de menneskelige ressursene, samt at de er dynamiske og komplekse. Vi tilbringer ofte 40 timer eller mer i uka på jobb. Mange av oss tilbringer i perioder mer tid med våre medarbeidere enn vi gjør med familien. Da vi tilbringer så mye tid med medarbeiderne så ønsker du vel at den tiden skal være mer verdt enn bare kroner og øre? Derfor ønsker vi jobber som er givende og utfordrende, og samtidig være i et miljø som bygger deg opp. Et miljø som gjør at du kan yte ditt beste. I januar 2012 vant Petter Stordalen og Nordic Choice Hotels nok en gang belønnet med prisen for beste arbeidsplass. Grand Travel Awards sto for kåringen.

- I Nordic Choice sier vi at culture eats strategy for breakfast. En god arbeidsplass bygges nedenifra. Denne prisen er først og fremst til våre ansatte. De er helt fantastiske, sier Petter A. Stordalen, eier og styreleder i Nordic Choice Hotels til Hegnar Online 

Stordalen er kun en av mange leder som har forstått viktigheten av kultur i bedriften. Andre bedrifter som er kjent for å jobbe bevisst med bedriftskulturen er Google, South West Airlines, Facebook og Zappos. Et norsk eksempel er Finn.no. På få år har Finn.no blitt en av de mest kjente og brukte markedsplassen på Internett i Norge. En av årsakene til suksessen har vært det bevisste arbeidet med å definere og forankre grundig hva slags selskap Finn.no skal være, og hvilke verdier det skal jobbes etter. Forskning gir mange viktige effekter av å jobbe med en verdibasert bedriftskultur. Jeg har her trukket fram de jeg mener er de viktigste:

  1. En sterk bedriftskultur til tiltrekke seg talenter. 
    De flinkeste har mulighet til å være kresne med hvor de vil jobbe. Generelt foretrekker talentene bedrifter hvor bedriftskulturen er appellerende, hvor det er et godt arbeidsmiljø og hvor bedriftens verdier er sammenfallende med deres personlige verdier. 
  2. En sterk bedriftskultur vil hjelpe deg med å beholde talentene.  
    Hvis den ansatte elsker jobben sin og føler seg verdsatt er det usannsynlig at de ser seg etter en annen jobb. 
  3. En sterk bedriftskultur engasjerer personer.
    Engasjement er en av de aller viktigste nøkkelfaktorene for suksess, og vi ønsker å være engasjert i jobben. En sterk kultur skaper et sterkere bånd mellom bedriften og den ansatte. Misfornøyde ansatte koster bedrifter enorme beløp årlig i tapt effektivitet. Din bedriftskultur kan engasjere og øke produktiviteten, som igjen øker fortjenesten. 
  4. En sterk bedriftskultur skaper energi og moment. 
    Bygg en kultur som er dynamisk og som lar medarbeiderne føle seg verdsatt. La medarbeiderne uttrykke seg og du vil bygge en organisasjon som skaper energi og  moment for suksess. Energi er smittsomt og bygger på seg selv. Dette forsterker kulturen og attraktiviteten til bedriften. 
  5. En sterk bedriftskultur endrer ditt syn på arbeid.
    Mange har et negativt syn på arbeid, at det er kjedelig, stressende, osv. En sterk kultur kan snu jobb fra noe du må på til noe du ser fram til. Dersom du elsker å være på jobb så vil du jobbe hardere og mer effektivt. Det er lettere å jobbe hardt med noe du elsker enn noe du hater. 
  6. En sterk bedriftskultur skaper større synergier og gjør at flere lykkes.
    En sterk kultur bringer medarbeiderne tettere sammen. Når medarbeiderne har muligheten til å kommunisere og knytte kontakter så vil de også finne nye kontakter. Nye kontakter leder til nye ideer og bedre produktivitet. 

Så hva venter du på? Bygg kultur!

Tilbake