Endringen av ordet sosialt

Hvordan sosialt entreprenørskap og sosiale medier har endret betydningen av ordet sosial

Tidligere når vi snakket om sosialt ansvar på arbeidsplassen var det miljøet på arbeidsplassen vi snakket om. Med inntoget av sosiale medier og sosialt entreprenørskap har viktigheten av ordet sosial endret viktighetsgrad betraktelig for bedrifter. 

Sosiale medier vet de fleste hva er, men sosialtentreprenørskap er fortsatt et relativt ukjent begrep for mange. Sosialtentreprenørskap er en form for entreprenørskap som handler om å bruke virkemidler fra forretningsverdenen for å bidra til å løse problemer som er knyttet til sosiale og samfunnsmessige forhold. (kilde:Wikipedia) Disse spiller en viktig rolle i samfunnet siden de løser samfunnsutfordringer. Så hva skiller disse fra veldedige organisasjoner? En veldedig organisasjon er avhengig av donasjoner og frivilligarbeid for å kunne utføre sitt arbeid. Dette innebærer at om donasjonene stopper, så vil også organisasjonen heller ikke ha mulighet til å fortsette sitt arbeid. En sosial entreprenør derimot har en forretningsmodell i bunn som sikrer driften. Dermed kan det tilby en varige løsninger på samfunnsutfordringer.  

Et eksempel på en sosial entreprenør er TAG#design, som har utviklet skomerket TagYourShoes. TagYourShoes er et nytt, norsk skomerke som er tilrettelagt for sosiale medier, og som har et mål om å bedre verden gjennom sko. Bedriften ble startet av meg selv sammen med Luisa Arango. Konseptet er tilrettelagt for sosiale medier, og oppfordrerkjøperne til å gjøre gode gjerninger. Arango er designer og flyttet fra Madrid til Flisa for å være med på å starte TagYourShoes. Så med andre ord kan du si at vi er et internasjonalt firma, siden vi har forskjellige nasjonaliteter i bedriften og vi satser mot et globalt marked fra dag en. Kort fortalt så starter konseptet med at TagYourShoes har en sterk sosialt fokus, og vi ønsker å gi mest mulig tilbake til samfunnet.Omsetningen fra salg av skoene er det som gir oss muligheten til å gi tilbake. Men, det stopper ikke med at bare vi gir tilbake. Vi vil være en inspirator for våre kunder siden vi kan bare hjelpe et fåtall, men om vi inspirerer mange nok til å gjøre gode handlinger så kan vi hjelpe mange. TagYourShoes starter med en kul sko, med god kvalitet og riktig pris. Så legger vi til en handling. Det kan for eksempel være å gi noen blomster, få noen til å smile eller be noen på middag. Så til slutt har skomodellen et produktnavn somstarter med en hashtag. Og vi utfordrer kundene  til å tagge i sosialemedier mens de gjør den gode handlingen. Siden en hashtag fungerer som en lenke som grupperer meldinger, finner man ved å  klikke på hashtagen bilder av andre som har samme sko, og som gjør samme handling på tvers av landegrenser. På denne måten bygger man et fellesskap blant dem som vil være med oss å bidra med noe positivt til verden. 

Dette er hvordan vi jobber med det sosiale ansvaret i vår bedrift. Hvordan jobber du med det sosiale ansvaret i din bedrift? Neste innlegg vil handle om andre del av ordet sosialt,nemlig sosiale medier og hvordan man bør integrere sosiale medier med CRM. 

Tilbake

Diskutér dette innlegget

Kommentarer